O nás Program Kontakt Fotogalerie Mapa Staršovstvo
Interiér Exteriér Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Uhříněvsi a Říčanech
Banner

Uhříněves 7.11.2021 J 11,32-44 VP (Jiří Ort)

odt download 

Uhříněves 7.11.2021

Pozdrav: Milé sestry, milí bratři, milí přátelé, vítám vás ve společenství, do kterého jsme přišli s radostí z pozvání k hostině, kde je hostitelem náš Pán a Spasitel Ježíš Kristus.

Introit: Hospodine, celým srdcem ti vzdávám chválu, klaním se ti před tvým svatým chrámem, tvému jménu vzdávám chválu za tvé milosrdenství a za tvou věrnost. (Ž 138,la.2)

Píseň: 138 Srdcem celým Tebe, Pane

Modlitba: Pane Bože, náš Otče, chceme Ti moc děkovat za to, že vstupuješ do světa, ve kterém žijeme, do světa plného bolesti i zloby, svým milosrdenstvím. V Ježíši z Nazareta jsi přišel a přicházíš do míst a situací, kde ztrácíme všechnu naději. Přicházíš za těmi, které sužuje nemoc i neporozumění, kteří nejsou schopni vidět budoucnost, protože jsou svíráni mocí smrti, protože je stravuje nenávist druhých i jich samotných. Děkujeme, že si nekladeš podmínky, ale že nám v Kristu ukazuješ, že nečekáš, až se staneme dokonalými, abychom si zasloužili Tvoji milost, ale přicházíš právě za těmi, kdo už ani nevědí, jak k Tobě volat. Děkujeme, že přicházíš za člověkem a nabízíš mu život.

Děkujeme, že o tom i dnes budeme smět slyšet. Děkujeme, že smíme věřit, že jsi nám v tomto shromáždění blízko. Pomoz naší nedověře a smiluj se nad námi a nad každým, kdo má sevřené srdce. Vyvyš nad celým svým stvořením své milosrdenství. Amen.

Slovo dětem:

Píseň: S125 Jen Ty, Pane můj

Čtení: Iz 25,1-9

Píseň: 636 Z Tvé ruky, Pane můj

Text: J 11,21-44

Haleluja. Kéž ti vzdají chválu, Hospodine, veškeré tvé skutky, kéž ti tvoji věrní dobrořečí, ať hovoří o tvém slavném kralování, ať promluví o tvé bohatýrské síle. Haleluja Ž 145,10n

Oba dnešní texty jsou v ekumenickém lekcionáři určeny na svátek všech svatých. A moc se mi líbil důraz v jednom z komentářů k oddílu z Janova evangelia, že „tento příběh "není ani tak o rodinné krizi v Betánii, jako o krizi světa, který se ocitl v pasti smrti a hříchu, není ani tak o oživování mrtvoly, jako o darování života světu". Ježíš se obrací na církev; v těchto dnech se obrací na nás. My jsme "svatí" a svátek Všech svatých je dnem, který oslavuje nejen "rockové hvězdy" víry nebo nejsvětější ze svatých, ale také všechny věřící - nás všechny. Všechny nás doprovází a posiluje ten, který v Betánii ohlašuje, že je "vzkříšení a život".“

S tímto pozváním tedy smíme vstoupit do obou dnešních textů. A nejprve právě do toho novozákonního z Janova evangelia. Jsme vtahováni do situaci bezmoci, kterou v nás vzbuzuje smrt. A to ne pouze smrt biologická, ale smrt jako mocnost, která jde proti životu, která život ničí. Stavoval jsem se v muzeu v Uhříněvsi a povídal si tam s jedním pánem. On mi na rozloučenou přál hodně zdraví a aby se mi do života nepletli zlí lidé. Vlastně shrnul problém, o který tu jde. Ježíš totiž odděluje člověka od činů, které jdou proti životu. Je to mocnost, která se člověka zmocnila a jedná skrze něj. Mocnost smrti.

To, co mě na dnešním příběhu uchvacuje, je reakce okolí oběti této mocnosti. Ježíš přichází, potkává Martu, Lazarovu sestru, ta mu vypráví, co se stalo a Ježíš ji dovede k zásadnímu vyznání: „Ano, Pane. Já jsem uvěřila, že ty jsi Mesiáš, Syn Boží, který má přijít na svět.“ To zazní hned na počátku, ale jakoby to na další průběh nemělo vliv. To je naše zkušenost. Omlouvám se – to je moje zkušenost. To je to nejpodstatnější, co vyznávám při vyznání vin. Nedůvěra, že by Ježíš z Nazareta, který je Kristus, mohl ovlivnit poměr sil v tomto světě i v mém životě. Že by mocnost smrti byla vůči němu skutečně bezmocná. „Pane, už je v rozkladu, vždyť je to čtvrtý den.“

Jsme krok za krokem provázeni paralelou s velikonočních událostí. A i tady se nám dostává zřetelného svědectví Ježíšova vítězství na smrtí. Ona slova, když Lazar vychází z hrobu - „Rozvažte ho a nechte odejít!“ - lze totiž přeložit jako "propusťte", a vyjadřuje tak představu, že Lazar má být osvobozen z pout smrti.

Ve starozákonním oddíle z proroka Izajáše čteme zajímavou paralelu - „Panovník Hospodin provždy odstraní smrt a setře slzu z každé tváře.“ Kraličtí a mnohé další překlady mluví dokonce o „pohlcení smrti“ - „Sehltí i smrt u vítězství, a setře Panovník Hospodin slzu s všeliké tváři, …“

V našem oddíle je toto přesvědčení součástí nádherné eschatologické vize. Vize, která nám staví před oči, co má v konečném důsledku platnost v tomto světě. Izajáš nám před očima přímo vymalovává nádherný obraz Boží hostiny, kterou Hospodin připraví na hoře Siónu. Obraz, ve kterém je protipólem mocnosti smrti je „spasení“. Záchrana, naplnění života. A tento cíl nebude dosažen násilím, ale odstraněním závoje, který nám brání prohlédnout a spatřit Boží nabídku života. Života ve smíření a pomoci.

Je to nádherná vize. Mohli bychom říci až naivní. Vždyť přece hned v následujícím oddíle mluví Izajáš o likvidaci těch zlých Moábců. „Ruka Hospodinova spočine na této hoře, ale Moáb bude zašlapán, jako bývá šlapána sláma do hnoje, …“ Vždyť této vizi nasloucháme ve dnech, kdy vzpomínáme na konec Velké války, kdy vzpomínáme na obrovské množství obětí moci smrti. A přece má nejen tato vize, ale i následný návrat do reality veliký smysl.

I dnes jsme zváni k hostině, při které je nám nabízena účast na Ježíšově vítězství nad smrtí. Jsme k této hostině zváni znovu a znovu. Už téměř 2000 let. Navzdory tomu, že se nám spolu s Martou i Marií znovu a znovu vrací pocit, že se Ježíš někde zdržel a nechal nás v tom samotné. Navzdory tomu, že jsme tuto hostinu pokřivili, že jsme z ní často udělali párty elitního klubu. Je tu stále zaslíbení, které jsme četli u Izajáše, je tu stále svědectví Janova evangelia o přemožení smrti v příběhu Lazara.

Jsme stále pokoušeni, abychom nad touto nabídkou odpuštění, smíření a posily do dalších dnů uprostřed společenství i v životě kolem něj zlomili hůl jako nad utopií. Ale zároveň se dnešní svědectví opakovaně probourává do životů lidí. A my, spolu s dlouhými generacemi před námi, v onom společenství svatých, smíme nastavovat Boží realitě uprostřed reality, která nás děsí. Smíme i dnes přistoupit k hostině, ke které nás náš Pán zve, a ve které platí i dnes: „Panovník Hospodin provždy odstraní smrt a setře slzu z každé tváře, sejme potupu svého lidu z celé země; tak promluvil Hospodin. V onen den se bude říkat: „Hle, to je náš Bůh. V něho jsme skládali naději a on nás spasil. Je to Hospodin, v něhož jsme skládali naději, budeme jásat a radovat se, že nás spasil.“ Amen.

Píseň: 682 Dnes k svému stolu zve nás Pán

VP:Vyznání vin a odpuštění:

Ježíš k nám přichází i v našich pochybnostech a strachu,
a říká: Pokoj s vámi.
S důvěrou v Boží milosrdenství vyznejme své hříchy.

Vyznání může začít chvílí ticha pro osobní modlitbu.

Svatý Bože, vyznáváme že jsme nebyli věrnými svědky
vzkříšení.

Kdo chcete, můžete se přidat slovy: I já tak vyznávám.


Ježíš je nám přítomen ve slově, svátosti a v bližním, ale my ho nepoznáváme.

Kdo chcete, můžete se přidat slovy: I já tak vyznávám.


Ježíš nám vládne jako vzkříšený Pán všech, ale my ho nedokážeme uctít.

Kdo chcete, můžete se přidat slovy: I já tak vyznávám.


Ježíš nás provází skrze působení Tvého Ducha, ale my nedokážeme reagovat.

Kdo chcete, můžete se přidat slovy: I já tak vyznávám.

Odpusť nám, Bože milosti. Udržuj nás ve své přítomnosti, veď nás svým slovem a naplňuj nás svým Duchem, abychom mohli hlásat Ježíšovu dobrou zprávu.

Ježíš nás shromažďuje, abychom přijali Ducha svatého, a posílá nás, abychom se podíleli na jeho díle smíření.
Přijmi tento dar nového života: Ve jménu Ježíše Krista je nám odpuštěno.

Bohu díky.

Pozdravení pokoje: Smíme přijmout tuto Boží milost, kterou nás nyní obdarovává a smíme na znamení odpuštění, bratrství a jednoty Kristova lidu pozdravit jeden druhého se slovy: Pokoj tobě.

Modlitba před přijímáním:

Beránku Boží, který snímáš hřích světa;
smiluj se nad námi a dej nám svůj pokoj.

Pane Bože, Ty jsi náš pastýř;
poskytuješ nám vše, co potřebujeme. Dáváš nám odpočívat na zelených pastvinách.
U tichých vod obnovuješ naše duše. Vedeš nás po stezkách své spravedlnosti.
Ani ve stínu údolí smrti se nebojíme zlého, neboť ty jsi s námi.

Beránku Boží, který snímáš hřích světa;
smiluj se nad námi a daruj nám svůj pokoj.

Ježíš je Beránek, který sedí na trůnu;
spolu s vykoupenými všech dob a míst se mu klaníme.
Ježíš, Beránek, nás vysvobodil ze zla,
obmyl nás svou krví a oděl svou spravedlností.
Ježíš, Beránek, bude naším pastýřem navždy,
povede nás k vodě života a setře každou slzu.

Při jídle se svými učedníky,

dřív než se obětoval za naše vysvobození,vzal chléb, vzdal Ti díky,vlastníma rukama jej rozlámal,a rozdával svým učedníkům se slovy:Vezměte si a jezte z toho všichni:toto je moje tělo,které se za vás vydává.A stejně uchopil toho večera do rukou kalich požehnání,vzdal Ti díky za Tvé milosrdenstvía pak podal kalich svým učedníkůmse slovy:Vezměte si a pijte z něho všichni:toto je kalich mé krve,krve nové a věčné smlouvy,krve, která se prolévá za vás a za všechnyna odpuštění hříchů.

Shromažďujeme se v přítomnosti Ježíše, Beránka,
abychom se připojili k velké slavnosti spásy.
Spolu se všemi, kdo žízní a hladoví.

Beránku Boží, který snímáš hřích světa;
smiluj se nad námi a daruj nám svůj pokoj.

Duchu svatý, připrav před námi tento stůl.
Rozptyl mocnosti hříchu a smrti.
Nakrm nás chlebem života, naplň nás kalichem spásy a pomaž nás jako Kristovo tělo.
Ať nás tvá dobrota a milosrdenství provází po všechny dny našeho života, abychom přebývali v tvém domě navěky.

Beránku Boží, který snímáš hřích světa;
smiluj se nad námi a daruj nám svůj pokoj.

Apoštolské vyznání: Chceme se touto svátostí posilnit ve víře. Nejen sami pro sebe, nejen v jednotě církve Kristovy, ve společenství s křesťany všech generací a národů. Ale v jednotě se všemi, za kterými přišel Hospodin, Bůh Izraele ve svém Synu, aby jim nabídl život. Vyznejme nyní svoji víru, která nás ujišťuje o naději tohoto Božího navštívení:

Sbor: Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Pontským Pilátem, byl ukřižován, umřel a byl pohřben, sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí na pravici Boha Otce všemohoucího, odkud přijde soudit živé i mrtvé. Věřím v Ducha svatého, v svatou církev obecnou, svatých obcování, hříchů odpuštění, těla z mrtvých vzkříšení a život věčný. Amen.

Píseň: Při vysluhování svaté večeře Páně Budeme společně zpívat píseň

308

Pozvání: Ježíš Kristus každého z nás zve: „Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout.“ I my se tedy nyní smíme odvážit přistoupit ke stolu, který je pro nás připraven.

Přijímání: Společenství těla Kristova.

Společenství krve Kristovy.

Propouštění: Jděte v pokoji a svou víru neste do světa. Radost a milost Boží vás budou provázet.

Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! 2 Korintským 5:17

Píseň: 346 Buď Tobě sláva, jenž jsi z mrtvých vstal

Ohlášky:

Přímluvná modlitba: Pane, chceme moc poděkovat za pozvání k Tvému stolu. Za chvíle, kdy jsme směli společně stát před Tvou tváří a všichni společně i každý sám za sebe přijímat Tvé odpuštění i Tvou posilu do života. Děkujeme, že takto posíleni Ti smíme odevzdávat své díky i své prosby.

Pane Bože, dnes myslíme na ty, kdo jsou v zajetí tlaků proti životu. Myslíme na naše nemocné. Myslíme na Boženu Bednářovou, Vlastu Votavovou, Editu Lhotovou, Tomáše Trkovského, Michala Vybírala. Za ně všechny Tě, Pane, prosíme.

Prosíme za ty, kdo už nevidí možnost života. Myslíme na všechny, kteří život vzdali. Kteří už jsou příliš unavení na to, aby vnímali, že nejsou sami. Za ně Tě, Pane, prosíme.

Vzpomínáme dnes na oběti Velké války. Za ně Tě, Pane, prosíme.

Uprostřed zpráv o násilí ve všech koutech světa k Tobě voláme s prosbou o naději pro ty, k jejichž všednímu dni patří násilí. Prosíme dnes za lidi v Jemenu, za lidi v Etiopii, v Afgánistánu a na mnoha dalších místech. Za ně Tě, Pane, prosíme.

Prosíme za ty, kdo se snaží zachraňovat život uprostřed nenávisti. Prosíme za všechny ty, kteří nabízejí lidskou důstojnost ve světě náboženského a ideologického fundamentalismu. Za ně Tě, Pane, prosíme.

Chceme Ti dnes odevzdat Tvou církev. Prosíme, daruj nám víru. Daruj nám vytrvalost stále znovu naslouchat Tvému Slovu, stále znovu se snažit poznávat Tvou přítomnost v našich životech. Prosíme, abychom naději naší víry byli schopni promítnout do pomoci a povzbuzení lidem kolem nás. Za to Tě, Pane, prosíme.

Prosíme za život našeho sboru. Prosíme, buď přítomen svým Duchem svatým a veď si nás k úkolům, které jsi pro nás připravil. Za to Tě, Pane, prosíme.

Prosíme, provázej nás v našich rodinách. Uč nás vzájemně si naslouchat a být si pomocí. Za to Tě, Pane, prosíme.

Prosíme, vyslyš naše tiché díky i prosby.

V tuto chvíli k Tobě chceme volat se všemi, kdo touží po životě:

„Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno Tvé. Přijď království Tvé. Buď vůle Tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dejž nám dnes. A odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. Neboť Tvé jest království i moc i sláva na věky. Amen.“

Poslání: Sám pak Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho ducha, duši a tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pana Ježíše Krista. Věrný je ten, který vás povolal; on to také učiní. Amen.

1Te 5,23n

Požehnání: Požehnání Boha, který je Alfou a Omegou,
milost Pána Ježíše, který je první a poslední,
a moc Ducha, který je počátkem i koncem,
ať je se všemi vámi, nyní i navždy.
Haleluja!

Píseň: 485 Král věčný nás požehnej