Uhříněves 17.12.2023
Pozdrav: Milé děti, milé sestry, milí bratři, milí přátelé, vítám vás na bohoslužbách na 3. neděli adventní – která bude tak trochu oblečena v plášti vánočním.
Introit: Lid, který chodí v temnotách, uvidí velké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo.
Píseň: 431 Navštiv nás, Kriste žádoucí
Modlitba: Pane, dnes přicházíme naplněni vděčností. Jsme tu společně a těší nás to. Těší nás, že smíme přicházet do tohoto kostela se svými radostmi i se svým trápením a přijímat ujištění, že v nich nejsme sami. Že Ty přicházíš a vstupuješ nejen do našeho života, ale do života všech. Těch, kteří žijí vedle nás i těch, kteří žijí na druhém konci světa.
Děkujeme, že i dnes se smíme těšit z Tvého ujištění, že vánoční evangelium, příchod Mesiáše se týká všech, že pro Tebe neplatí hradby, které si mezi sebou stavíme. Amen.
Čtení: Lk 2,1-14
Píseň: 489 V tmách čekáme Tvůj, Kriste, jas
Text: Lk 2,15-16
Haleluja. Nebesa se zaradují, rozjásá se země, vstříc Hospodinu, že přichází, že přichází soudit zemi. Haleluja. (Psa 96: 11a.13a CEP)
Milé děti i milí dospělí, dnes si uděláme vánoční bohoslužby, i když zatím nejsme v období vánoc, ale jsme v …? V období adventu. Věděl byste někdo, co toto slovo znamená? Ano, příchod. V tomto období se připravujeme na příchod někoho, kdo se ukázal být nesmírně důležitý pro život nejenom těch, kdo žili v době a místě jeho narození, ale i pro život dalších a dalších generací lidí, kteří žili úplně jinde, v jiných podmínkách, v jiných kulturách. A ten někdo byl? Ježíš z Nazareta.
Tak jako na začátku kalendářního roku přemýšlíme, co nový rok přinese, tak na začátku církevního roku – tento církevní rok začíná právě adventem – přemýšlíme, proč je tento příchod tak důležitý. A co nám příběh o Ježíšově narození vlastně vypráví.
Píseň: Zp 21
Každý příběh se může vyprávět různými způsoby. A pokaždé by vyprávění znělo úplně jinak. Jinak by například znělo, kdybychom vyměnili vypravěče. Můžete si to doma vyzkoušet. Třeba na pohádce o Popelce. Zkusit ji vyprávět z pohledu někoho ze služebnictva na statku, kde Popelka žila. Nebo zkuste vyprávět přímo Popelku nebo její sestry a uvidíte, jak se vám ten samý příběh promění.
Jaké jiné způsoby vyprávění by mohly být? Mohli bychom vyměnit kulisy – prostě změnit místo, kde se příběh odehrává. S tímto způsobem si třeba hrají hollywoodské filmy, které zasazují pohádky do současných kulis.
A ještě dalším způsobem může být výměna určitých postav nebo jejich doplnění.
O totéž se tak trochu snaží evangelisté Matouš a Lukáš ve vánočním příběhu, který vyprávějí. Jinak vypadá příběh o narození v podání evangelisty Lukáše, který vypráví o cestě Marie a Josefa do Betléma kvůli příkazu císaře Augusta a o pastýřích, kteří nedaleko pásli svá stáda. O andělech, kteří jim zvěstovali důležitou zprávu. A jinak vypadá příběh o Ježíšově narození v podání evangelisty Matouše, který ho zaplnil postavami tří mudrců od východu putujících za hvězdou, postavou krále Heroda a jeho dvora v Jeruzalémě.
Když se podíváme na vyřezávané a jiné betlémy, které v naší zemi patří ke krásné tradici, koho všeho tam vidíme? (obr.) Kovář, tady někdo veze cosi v kolečku, atd., atd. Jsou to všechno postavy a postavičky lidí, které ti umělci, kteří betlém vytvářeli, znali. Viděli kolem sebe. Jakoby pokračovali ve vyprávění evangelistů s tím, že je přenesli do kulis své doby. A společně zpívali o Marii a jejím dítěti.
Píseň: Zp 21/1
Tento důraz lidové tvořivosti je nesmírně důležitý. Umístit do vánočního příběhu lidi, které máme kolem sebe. Nebo obráceně – umístit příběh, který se stal kdysi dávno v Betlémě, do našich kulis. Ukázat, že do tohoto příběhu patří i – nebo patří právě ti – které v příbězích světa kolem nás své místo nemají. Proto jsem vás, děti, poprosil, abyste každý vyrobily a přinesly postavu někoho, koho byste chtěli do našeho obrazu vánočního příběhu umístit.
Teď můžete postupně své postavičky přinášet. A kdo byste ji chtěli představit, můžete.
A teď se ztišíme a poprosíme za všechny, za kterými Pán Bůh přišel a přichází v tom dítěti, jehož narození si o vánocích s takovou radostí připomínáme.
Pane, děkujeme, že smíme vědět, že máš u sebe místo pro každého. Že si to dnes smíme připomínat. A že učíš i nás, abychom na nikoho nezapomínali.
Dnes Tě chceme poprosit za ty, kdo nám leží na srdci i Ti odevzdat ty, na které zapomínáme nebo o jejichž bolesti nevíme.
.
.
.
Prosíme za děti, které jsou v těchto dnech se svými rodinami na útěku, které se skrývají před střelbou, kdo pláčí, protože ztratily blízkého člověka. Za ně Tě, Pane, prosíme.
Prosíme za nemocné. Prosíme za jejich blízké. Za ně Tě, Pane, prosíme.
Prosíme za vztahy. Mezi partnery, mezi generacemi. Prosíme o empatii, respekt, za schopnost vytvářet prostor života. Za to Tě, Pane, prosíme.
Prosíme, aby se lidé dokázali setkat u narozeného Spasitele, u nabídky života v celé jeho různosti spojené darovanou láskou. Za to Tě, Pane, prosíme.
V tichosti Ti nyní chceme odevzdat své osobní prosby a díky. … Za to vše Tě, Pane, prosíme.
Voláme k Tobě spolu se všemi, kdo touží po životě:
„Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno Tvé. Přijď království Tvé. Buď vůle Tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dejž nám dnes. A odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. Neboť Tvé jest království i moc i sláva na věky. Amen.“
Píseň: 493 Kampak to spěcháte, pastýřové
Básničky:
Píseň: 464 Narodil se Kristus Pán
Ohlášky:
Poslání: Požehnán buď Hospodin. On nám dal své slovo, abychom jej poslouchali, on nám zaslíbil své království, abychom měli naději. Jděte spolu s druhými odvážně a s pokorou. Netrapte se. Radost z Hospodina bude vaší záštitou.
Požehnání: Sám Pán pokoje ať vám uděluje pokoj vždycky a ve všem. Pán se všemi vámi. 2Te 3,16
Píseň: 786 Tomu, kdo pro žal hlavu věší